EA hatte auf der letzten Konsolengeneration mit Dead Space ein großes Franchise an den Mann gebracht, das Action mit Horror in einer gesunden Mischung verbunden hat.

Das Studio dahinter war Visceral Games, die derzeit an einem Einzelspieler-Projekt im Star Wars-Universum mit dem Code-Namen Ragtag gearbeitet haben. Leider wurde dieses aber jetzt geschlossen, wie EA Worldwide Studios Vice President Patrick Soderlund bekannt gegeben hat. Der genaue Grund wurde nicht angegeben aber derzeit befindet man sich laut Soderlund im Prozess so viele Mitglieder des Teams innerhalb der EA Studios unter zu bringen. Die Entwicklung von Ragtag wird bei EA Vancouver, die bereits an dem Spiel mitgearbeitet haben, fortgesetzt und aus dem linearen Einzelspieler-Erlebnis soll eine breitere Erfahrung werden. 

Our Visceral studio has been developing an action-adventure title set in the Star Wars universe. In its current form, it was shaping up to be a story-based, linear adventure game. Throughout the development process, we have been testing the game concept with players, listening to the feedback about what and how they want to play, and closely tracking fundamental shifts in the marketplace. It has become clear that to deliver an experience that players will want to come back to and enjoy for a long time to come, we needed to pivot the design. We will maintain the stunning visuals, authenticity in the Star Wars universe, and focus on bringing a Star Wars story to life. Importantly, we are shifting the game to be a broader experience that allows for more variety and player agency, leaning into the capabilities of our Frostbite engine and reimagining central elements of the game to give players a Star Wars adventure of greater depth and breadth to explore.

This move leads to a few other changes:

A development team from across EA Worldwide Studios will take over development of this game, led by a team from EA Vancouver that has already been working on the project. Our Visceral studio will be ramping down and closing, and we’re in the midst of shifting as many of the team as possible to other projects and teams at EA.

Die folgende Mitarbeiter-Mail, die an Kotaku gesendet wurde, bestätigt dann auch erneut den Code-Namen des Spiels Ragtag. Was mit Amy Hennig passieren wird, die bei Naughty Dog als Uncharted-Autorin ausgestiegen ist und dann bei Visceral Games an dem Star Wars-Spiel arbeitete, ist noch nicht bekannt.

A development team from across Worldwide Studios will take over development of Ragtag, led by the EA Vancouver team that has already been working on the project. Steve Anthony will lead this team, and we will use much of the work that has been done to date by Visceral – the assets of Ragtag that have already been built will be the foundation of this new game.